2900 lakosú bihari település a Sebes-Körös szoros karsztvidékének szomszédságában.

Rév

Távolság: 11 km
Színtkülömbség: +400 m / -200 m
Megjegyzés: Egész évben járható

A jelzés a Zichy barlangtól indul, együtt a sárga, piros és kék pontokkal valamint a kék háromszöggel. Ebből három elhagy minket a híd előtt.

A völgy baloldali körútja Zichy barlang - Sonkolyos

A híd után még elhagy bennünket a

Sárga körút, Czárán kilátók körútja Jobboldali körút

Mi jobbra indulunk elhaladunk a vasúti megálló mellett.

A vasúti síneket követjük, elhaladunk a Stanul Stupului sziklafal mellett (balra) majd az azonos nevű tó mellett és átmegyünk a síneken. Itt elhagy minket a

Jobboldali körút

Kikerüljük az alagutat, és a lanka végén elhagy minket

Sárga körút, Czárán kilátók körútja

A Kakasbánya barlang környékén vagyunk. Innen a jelzés Sonkolyos irányába visz. Átmegyünk a hídon, és balra fordulunk. Rövid időre mellénk szegődik a

Zichy barlang - Sonkolyos

Azon az utcán haladunk, amelynek végében a Kastély van. A kastély bejáratától jobbra haladunk tovább felfelé. Egy kilátóhoz érünk, ahonnan leereszkedünk a Franturii tisztásra, itt van a Szelek barlang bejárata is. A tisztás végénél jelzésünk újra emelkedni kezd. Miután megcsodáltuk a kilátó nyújtotta tájat, ahova egy kitérőn jutottunk el, leereszkedünk a Méhsed völgyébe. Hamarosan egy újabb kitérő a Meszes barlanghoz csalogat.

Tovább haladunk a patak jobb partján, balról érkezik a Fagetului völgy. Innen a Méhsed völgy a Tölcsér nevet viseli. Erdészúton haladunk tovább, amelyet addig követünk, ahol jelzésünk elkezd mászni a Vizes Bíró Lajos barlanghoz. (kb.1 órányi út az erdészúton).

A barlanglátogatás végén, kemény mászásra vállakózva juthatunk fel a Száraz Bíró Lajos alacsony bejáratához (Pestera Lesiana). Visszafelé ugyanazon az úton megyünk, ahol jöttünk. Feljebb, a Lankás völgyön a Stanul Ciutii barlang és a Berna zsomboly található.

A hajdani Pestera Turistaház, Fotó: Vasile Coancă A barlangnál, Fotó: WR A híd a Körösön, Fotó: WR Pestera megálló, Fotó: WR Pestera megálló, Fotó: WR Pestera megálló, Fotó: WR Pestera megálló, Fotó: WR A vízesés a patak másik oldalán, Fotó: WR Az alagút, Fotó: WR Az alagút, Fotó: WR Az alagút, Fotó: WR A völgy jobb oldali körútja, Fotó: WR A völgy jobb oldali körútja, Fotó: WR Vizes barlang, Fotó: Vasile Coancă A völgy jobb oldali körútja, Fotó: WR Sonkolyos, Fotó: WR Kastély, Gyermektábor, Fotó: WR Sonkolyos, Fotó: WR Sonkolyos, Fotó: WR Sonkolyos, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: Coancă Vasile Méhsed völgye, Fotó: Coancă Vasile Méhsed völgye, Fotó: Coancă Vasile Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Vizes Bíró Lajos barlang, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR Méhsed völgye, Fotó: WR